Christian Boltanski "Faire son temps" wystawa retrospektywna

CHRISTIAN BOLTANSKI "FAIRE SON TEMPS" . 

Jeśli ktoś z was przebywa lub planuje wizytę w Paryżu to jeszcze do 16 marca 2020 r w Centrum Pompidou można zobaczyć wystawę retrospektywną francuskiego artysty konceptualnego Christiana Boltanskiego. 


Paryż wystawy sztuka darmowe muzea dla młodzieży
Centre Pompidou Paris 
Z praktycznych porad: kupując bilet wstępu na wszystkie ekspozycje w centrum zaznaczyć żeby bilet dotyczył także wystawy czasowej Christiana Boltanskiego - cena nie zmieni się. Można też nabyć bilet tylko na tą wystawę, ale nie zobaczy się wtedy zbiorów sztuki zebranej na innych poziomach (zarezerwujcie sobie sporo czasu) .
Visuel évènementDzieci do 18 lat i młodzież z UE do 26 lat do Centrum Pompidou wchodzą za darmo (podobnie jak do wielu innych państwowych muzeów w Paryżu, które są bezpłatne dla młodzieży i dzieci - jest to świetny sposób na kontakt młodych ludzi ze sztuką). 
Przed wejściem do centrum ze względów bezpieczeństwa czeka was kontrola podobna jak na lotniskach (bramka, prześwietlenie bagażu) - co także może potrwać trochę czasu przeznaczonego na zwiedzanie Paryża.  

adres: Place Georges Pompidou, 75004 Paris
najbliższe stacja metra: 
Les Halles lub Étienne Marcel  - linia 4 .  Hôtel de Ville - linia 1 , 11 . 
Rambuteau - linia 11
Centrum Pompidou to wspaniale muzeum sztuki współczesnej jedno z najważniejszych centrów sztuki współczesnej na świecie. Oryginalna architektura z instalacjami ułożonymi na zewnątrz fasady czyni ją obiektem charakterystycznym dla nowoczesnego Paryża.
Warto też odwiedzić wystawę stałej kolekcji, która co jakiś czas jest uzupełniana i zmieniana, ale zawsze zawiera ikony sztuki współczesnej i dzieła najbardziej znanych artystów. W muzeum jest sala kinowa z filmami artystycznymi, sala teatralna, sklep z pamiątkami i wydawnictwami oraz kawiarnia w której odbywają się też spotkania artystyczne. Ale powróćmy do prac Christiana Boltańskiego


ekspozycja Paryż

muzea Francja



artysta francuski












Christian-Boltanski-portrait.jpg
Christian Boltański (ur. 6 września 1944 w Paryżu) – francuski artysta intermedialny, malarz, twórca mail artu, filmów i instalacji. 

Boltanski tworzy od drugiej połowy lat 50. Sławę jednak przyniosły mu dopiero realizacje powstałe 10 lat później, a dokładnie filmy i notatniki nawiązujące do jego własnej przeszłości. W jednej z pierwszych prac odtworzył z plasteliny obiekty, które zapamiętał z dziecięcych lat. Z czasem zaczął przedstawiać historie innych, anonimowych ludzi. W swoich pracach często nawiązuje do ludzkich tragedii, w tym do Holokaustu. Stara się mówić o tragediach i śmierci w sposób uniwersalny nie ograniczając się tylko do historii jego żydowskich przodków. Tworzy pomniki oraz dzieła upamiętniające ofiary zbrodni dokonanych w Kambodży, Bośni, Rwandzie czy Darfurze. Często używa portretów anonimowych postaci tworząc aranżacje o para-religijnym i martyrologicznym charakterze, jak ołtarze czy miejsca pamięci. Tworząc porusza tematy z obszaru pamięci i przede wszystkim moralności, wierząc, że ta ostatnia jest nieodłącznym elementem każdej sztuki. Nierzadko ucieka się do humoru czy ironii, by w lżejszy sposób mówić o poważnych tematach.
W 1986 Boltanski zaczął tworzyć instalacje z różnych materiałów, których głównym elementem była gra światła. Niewielkie cynowe pudełka wraz fotografiami aranżował tak, by przypominały ołtarzyki otoczone lub wyróżnione specjalnym oświetleniem (Autel de Lycée Chases, 1986–1987). Użyte portrety żydowskich dzieci zrobione w 1931 w Wiedniu miały przypominać o Holokauście, a sposób ich prezentacji nakłaniać miał do poważnej, głębszej refleksji nad naszą przeszłością. W pracy Reserve (wystawa w Museum Gegenwartskunst w Bazylei w 1989) wypełnił sale i korytarze używanymi ubraniami mającymi symbolizować wydarzenia z obozów koncentracyjnych. Nie zawsze jego prace skupiają się na tragediach i ludzkim cierpieniu. W pracy Monument (Odessa) prezentuje sześć portretów żydowskich studentów z 1939 roku wyłącznie by uhonorować pamięć o zmarłych. Instalacja "No Man's Land" (2010) w Park Avenue Armory w Nowym Jorku jest przykładem pracy, w której uświadamia widza o powszechności niepamięci. W olbrzymiej hali usypane były stosy anonimowych ubrań, z których najwyższy sięgał 18 metrów. Stosy były regularnie, ale bez wyraźnego porządku przerzucane przez dźwig, tak by nie można było łatwo znaleźć stałego elementu. 




#boltanski #paris #pompidou #exposition
https://www.centrepompidou.fr/cpv/agenda/event.action…

https://pl.wikipedia.org/wiki/Christian_Boltanski

Komentarze