Kronika Bytom - nowe wystawy 8 marca
Już jutro otwarcie kilku wystaw w galerii Kronika w Bytomiu znajdującej się na Rynku. Dla chętnych dojeżdżających z daleka oraz tych mieszkających na Śląsku kilka informacji poniżej.
"Kronika" to ośrodek sztuki współczesnej, ulokowany w centrum przemysłowego Bytomia na Górnym Śląsku, zajmujący się eksplorowaniem związków pomiędzy współczesną teorią i praktyką artystyczną a muzyką, teatrem, filmem, dizajnem i architekturą. Program "Kroniki" realizowany jest poprzez wystawy, projekty w przestrzeni publicznej, eksperymentalne cykle muzyczne, wydawnictwa artystyczne, warsztaty i działalność edukacyjną. Strategicznym miejscem w siedzibie instytucji jest meeting room, przestrzeń "mutująca" i elastyczna, łącząca funkcje sali konferencyjnej, sceny muzycznej, chill-out roomu, czytelni i kameralnego kina. "Kronika" organizuje pobyty rezydencyjne dla artystów i kuratorów, którzy podczas kilkutygodniowych pobytów na Śląsku tworzą projekty odnoszące się do specyfiki regionu i jego problematyki społeczno-kulturalnej. "Kronika" współpracuje z artystami, kuratorami i ośrodkami sztuki w Polsce i zagranicą m.in. Fundacją Galerii Foksal (Warszawa), Press to Exit Project Space (Skopje), Büro Kopernikus (Berlin), Studium Kuratorskie przy UJ (Kraków), thealit Frauen.Kultur.Labor (Brema), Fundacją Bęc Zmiana (Warszawa).
8 marca będą miały miejsce otwarcie 3 nowych wystaw:
" A-place-where-we-could-go " ramach programu „Projekt Metropolis"Celem kilkuletniego programu „Projekt Metropolis" jest odkrywanie równoległych, istniejących obok siebie, miast w mieście, regionów w regionie. Czy bowiem znamy rzeczywiście obraz regionu? Czy jest on jeden, a może raczej jest ich wiele? Szereg nakładających się na siebie, przenikających obrazów: życzeniowych, ale i niechcianych, bazujących na tradycji, ale i wyraźnie od niej się odcinających. Podobnie wiele perspektyw: społecznych, ekonomicznych, historycznych, obyczajowych, politycznych.... Podsumowanie „Projektu Metropolis" będzie stanowiło największą dotychczas wystawę o regionie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego i zostanie otwarta pod koniec 2014 roku.
Wystawa „A Place Where We Could Go" to premierowa odsłona ośmiu autonomicznych projektów (wystaw) Magdy Fabiańczyk, Erli S. Haralsdóttir, Larsa Holdhusa i Frederika Gruyaerta, Rafała Jakubowicza, Darri Lorenzena, Łukasza Skąpskiego, Krïstïana Skylstada, Łukasza Surowca oraz dokumentacja wcześniej zrealizowanej pracy site-specific Pawła Kulczyńskiego. Wszystkie są wynikiem rezydencji artystycznych na terenie Górnego Śląska i Zagłebia Dąbrowskiego.
8 marca - 26 kwietnia 2014 | kurator: Stanisław Ruksza
więcej informacji na http://www.kronika.org.pl/wystawy/biezace/585-a-place-where-we-could-go
"Przaja moimu hajmatowi"Projekt polega na stworzeniu wzornika tatuaży na temat „Przaja moimu hajmatowi" lub „Mōj hajmat mōm rod", czyli po polsku „Kocham mój Heimat". To śląskie zdanie jest tematem tatuaży zaprojektowanych (namalowanych) przez zaproszonych do projektu artystów.
„Projekty” przybiorą formę obrazów na płótnie lub papierze. Hasło „Mōj hajmat mōm rod lub „Przaja moimu hajmatowi" w całości lub fragmentach pojawi się na obrazie. Tytułowe hasło zawiera trzy słowa o różnym pochodzeniu: "przaja" z czeskiego, "moimu" z polskiego i "hajmatowi" z niemieckiego. To trzy języki, które miały największy wpływ na język śląski.
Małe ojczyzny, gwary, lokalne języki, budownictwo i obyczaje stanowią o bogactwie kultury. Wraz ze zniknięciem każdej, choćby najmniejszej kultury lokalnej kultura staje się uboższa.
Artyści współtworzący wzornik: Ayuta, Rafał Bujnowski, Paweł Jarodzki, Łukasz Jastrubczak, Tomasz Kowalski, Piotr Kurka, Kamil Kuskowski, Mikołaj Małek, Malwina Rzonca, Wilhelm Sasnal, Grzegorz Sztwiertnia, Małgorzata Szymankiewicz.
Z powstałych obrazów powstaje wystawa oraz edycja wzornika - książki artystycznej w limitowanej edycji. Wydrukowany wzornik trafi do studia tatuażu. Wybrane przez ochotników posiadania tatuażu obrazy ze wzornika tatuowane będą darmowo przez czas trwania wystawy w Kronice. Wykonane tatuaże będą fotografowane, a odbitki uzupełniać będą sukcesywnie wystawę.
8 marca - 26 kwietnia 2014 | kurator: Stanisław Ruksza
więcej : http://www.kronika.org.pl/wystawy/biezace/586-lukasz-skapski-przaja-moimu-hajmatowi
"Katarzyna Bochenek wiele pytań mało odpowiedzi"Wystawa Katarzyny Bochenek jest wyborem prac powstałych w ramach cyklu „Wiele pytań, mało odpowiedzi”. W Kronice przybiorą formę plakatów i murali, czerpiących z estetyki szablonu, obrazowego haiku, poezji wizualnej, quasi-rewolucyjnych czy anarchistycznych emblemów.
Jak komentuje artystka: „Dla mnie to ciągle zbiór nieskończony, bo w tych małych obrazkach notuję swoje refleksje na bulwersujące mnie tematy, protestuję przeciwko nadużywaniu ważnych słów, definiuję swoje poglądy, a czasami pokazuję co mnie śmieszy. To zajęcie bez końca, bo ciągle jeszcze mam wiele tematów, do których szukam odpowiednich słów i obrazów, mogących w prostej formie zawrzeć moją opinię. Celowo wybrałam dla stworzenia stylistykę szablonu, który od wielu lat towarzyszy nam jako graffiti. Szablon jest kojarzony z protestem. Sprawia, że moje obrazki mogą być powielane na wiele sposobów i w wielu formach, np. jako graffiti na ulicy, plakat, nadruk na koszulce.
Prace Katarzyny Bochenek sytuują się pomiędzy sztukami wizualnymi i literaturą. Prezentowana na wystawie część cyklu złoży się na przygotowywaną książkę. Z powodu ścisłego powiązania tekstu z graficznym wyobrażeniem artystka nazywa ją tomikiem poezji wizualnej, w którym poprzez obraz, słowo nabiera dodatkowych, „bardziej pojemnych”, mataforycznych znaczeń. Książka będzie także zawierać opinie zaproszonych gości na temat wątków, jakie porusza w swoich pracach, a także przypadkowe teksty m.in. akcje spamerskie w internecie. Teksty te staną się uzupełniającym materiałem do grafik.
Kolejnym zamierzeniem projektu jest stworzenie serii koszulek z pracami. „To kurtka ze skóry węża. Jest symbolem mojej indywidualności i mojej wiary w wolność jednostki” - mówi Sailor, bohater filmu „Dzikość serca” w reżyserii Davida Lyncha.
źródlo: wp. pl"Kronika" to ośrodek sztuki współczesnej, ulokowany w centrum przemysłowego Bytomia na Górnym Śląsku, zajmujący się eksplorowaniem związków pomiędzy współczesną teorią i praktyką artystyczną a muzyką, teatrem, filmem, dizajnem i architekturą. Program "Kroniki" realizowany jest poprzez wystawy, projekty w przestrzeni publicznej, eksperymentalne cykle muzyczne, wydawnictwa artystyczne, warsztaty i działalność edukacyjną. Strategicznym miejscem w siedzibie instytucji jest meeting room, przestrzeń "mutująca" i elastyczna, łącząca funkcje sali konferencyjnej, sceny muzycznej, chill-out roomu, czytelni i kameralnego kina. "Kronika" organizuje pobyty rezydencyjne dla artystów i kuratorów, którzy podczas kilkutygodniowych pobytów na Śląsku tworzą projekty odnoszące się do specyfiki regionu i jego problematyki społeczno-kulturalnej. "Kronika" współpracuje z artystami, kuratorami i ośrodkami sztuki w Polsce i zagranicą m.in. Fundacją Galerii Foksal (Warszawa), Press to Exit Project Space (Skopje), Büro Kopernikus (Berlin), Studium Kuratorskie przy UJ (Kraków), thealit Frauen.Kultur.Labor (Brema), Fundacją Bęc Zmiana (Warszawa).
8 marca będą miały miejsce otwarcie 3 nowych wystaw:
" A-place-where-we-could-go " ramach programu „Projekt Metropolis"Celem kilkuletniego programu „Projekt Metropolis" jest odkrywanie równoległych, istniejących obok siebie, miast w mieście, regionów w regionie. Czy bowiem znamy rzeczywiście obraz regionu? Czy jest on jeden, a może raczej jest ich wiele? Szereg nakładających się na siebie, przenikających obrazów: życzeniowych, ale i niechcianych, bazujących na tradycji, ale i wyraźnie od niej się odcinających. Podobnie wiele perspektyw: społecznych, ekonomicznych, historycznych, obyczajowych, politycznych.... Podsumowanie „Projektu Metropolis" będzie stanowiło największą dotychczas wystawę o regionie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego i zostanie otwarta pod koniec 2014 roku.
Wystawa „A Place Where We Could Go" to premierowa odsłona ośmiu autonomicznych projektów (wystaw) Magdy Fabiańczyk, Erli S. Haralsdóttir, Larsa Holdhusa i Frederika Gruyaerta, Rafała Jakubowicza, Darri Lorenzena, Łukasza Skąpskiego, Krïstïana Skylstada, Łukasza Surowca oraz dokumentacja wcześniej zrealizowanej pracy site-specific Pawła Kulczyńskiego. Wszystkie są wynikiem rezydencji artystycznych na terenie Górnego Śląska i Zagłebia Dąbrowskiego.
8 marca - 26 kwietnia 2014 | kurator: Stanisław Ruksza
więcej informacji na http://www.kronika.org.pl/wystawy/biezace/585-a-place-where-we-could-go
"Przaja moimu hajmatowi"Projekt polega na stworzeniu wzornika tatuaży na temat „Przaja moimu hajmatowi" lub „Mōj hajmat mōm rod", czyli po polsku „Kocham mój Heimat". To śląskie zdanie jest tematem tatuaży zaprojektowanych (namalowanych) przez zaproszonych do projektu artystów.
„Projekty” przybiorą formę obrazów na płótnie lub papierze. Hasło „Mōj hajmat mōm rod lub „Przaja moimu hajmatowi" w całości lub fragmentach pojawi się na obrazie. Tytułowe hasło zawiera trzy słowa o różnym pochodzeniu: "przaja" z czeskiego, "moimu" z polskiego i "hajmatowi" z niemieckiego. To trzy języki, które miały największy wpływ na język śląski.
Małe ojczyzny, gwary, lokalne języki, budownictwo i obyczaje stanowią o bogactwie kultury. Wraz ze zniknięciem każdej, choćby najmniejszej kultury lokalnej kultura staje się uboższa.
Artyści współtworzący wzornik: Ayuta, Rafał Bujnowski, Paweł Jarodzki, Łukasz Jastrubczak, Tomasz Kowalski, Piotr Kurka, Kamil Kuskowski, Mikołaj Małek, Malwina Rzonca, Wilhelm Sasnal, Grzegorz Sztwiertnia, Małgorzata Szymankiewicz.
Z powstałych obrazów powstaje wystawa oraz edycja wzornika - książki artystycznej w limitowanej edycji. Wydrukowany wzornik trafi do studia tatuażu. Wybrane przez ochotników posiadania tatuażu obrazy ze wzornika tatuowane będą darmowo przez czas trwania wystawy w Kronice. Wykonane tatuaże będą fotografowane, a odbitki uzupełniać będą sukcesywnie wystawę.
8 marca - 26 kwietnia 2014 | kurator: Stanisław Ruksza
więcej : http://www.kronika.org.pl/wystawy/biezace/586-lukasz-skapski-przaja-moimu-hajmatowi
"Katarzyna Bochenek wiele pytań mało odpowiedzi"Wystawa Katarzyny Bochenek jest wyborem prac powstałych w ramach cyklu „Wiele pytań, mało odpowiedzi”. W Kronice przybiorą formę plakatów i murali, czerpiących z estetyki szablonu, obrazowego haiku, poezji wizualnej, quasi-rewolucyjnych czy anarchistycznych emblemów.
Jak komentuje artystka: „Dla mnie to ciągle zbiór nieskończony, bo w tych małych obrazkach notuję swoje refleksje na bulwersujące mnie tematy, protestuję przeciwko nadużywaniu ważnych słów, definiuję swoje poglądy, a czasami pokazuję co mnie śmieszy. To zajęcie bez końca, bo ciągle jeszcze mam wiele tematów, do których szukam odpowiednich słów i obrazów, mogących w prostej formie zawrzeć moją opinię. Celowo wybrałam dla stworzenia stylistykę szablonu, który od wielu lat towarzyszy nam jako graffiti. Szablon jest kojarzony z protestem. Sprawia, że moje obrazki mogą być powielane na wiele sposobów i w wielu formach, np. jako graffiti na ulicy, plakat, nadruk na koszulce.
Prace Katarzyny Bochenek sytuują się pomiędzy sztukami wizualnymi i literaturą. Prezentowana na wystawie część cyklu złoży się na przygotowywaną książkę. Z powodu ścisłego powiązania tekstu z graficznym wyobrażeniem artystka nazywa ją tomikiem poezji wizualnej, w którym poprzez obraz, słowo nabiera dodatkowych, „bardziej pojemnych”, mataforycznych znaczeń. Książka będzie także zawierać opinie zaproszonych gości na temat wątków, jakie porusza w swoich pracach, a także przypadkowe teksty m.in. akcje spamerskie w internecie. Teksty te staną się uzupełniającym materiałem do grafik.
Kolejnym zamierzeniem projektu jest stworzenie serii koszulek z pracami. „To kurtka ze skóry węża. Jest symbolem mojej indywidualności i mojej wiary w wolność jednostki” - mówi Sailor, bohater filmu „Dzikość serca” w reżyserii Davida Lyncha.
Katarzyna Bochenek dodaje: „Nigdy nie założyłabym na siebie ubrania z napisem, z którym się nie zgadzam. Tymczasem nosimy koszulki z nazwami wielkich korporacji, sloganami reklamowymi znanych firm lub z obrazkami, które nam się po prostu przypadkowo trafiły. [...] Człowiek, który założy taką koszulkę staje się głosicielem swojej prywatnej prawdy, a jednocześnie fragmentem olbrzymiej galerii moich prac, nadając im swoje indywidualne znaczenie".
Kronika Centrum Sztuki Współczesnej
Rynek 26, Bytom
tel. (48 32) 281 81 33
fax. (48 32) 281 76 94
www.kronika.org.pl
żródło i zdjęcia : strona Kroniki http://www.kronika.org.pl/index.php